Kuva: Caption #3

Vaiheita Nordströmin elämässä

1920-1930-luku

1924

Syntyy Helsingissä. Vanhemmat Gunnar ja Tyyne (o.s. Pihlström), nuoremmat sisarukset Inga-Brit ja Tove-Maj.

1928

Perhe palaa Suomeen asuttuaan neljä vuotta Saksassa, jossa isä pätevöityi arkkitehdiksi. Nordström varttuu ”piirustuspöydän alla” ja tekee isälleen puhtaaksi piirtämistä. Perhe asuu Etu-Töölössä ja Ullanlinnassa.

1940-luku

1942

Sota keskeyttää lukio-opinnot Svenska normallyceumissa. Suorittaa työvelvollisuutensa Itä-Suomessa tukkeja uittaen. Siellä Nordström tutustuu pitkäaikaiseen ystäväänsä, tulevaan taidekriitikkoon ja -keräilijään, Carl-Johan af Forsellesiin.

1945

Kotiutuu jatkosodan aikana suoritetusta asepalveluksesta. Nordström kirjoittaa ylioppilaaksi. Hän työskentelee Suomen arkkitehtiliiton standardoimisosastolla, jossa piirtää rakennustietokortteja.

1946

Aloittaa huonekalupiirtäjän opinnot Taideteollisuuskeskuskoulussa. Nordström maalaa vapaa-ajallaan kubistisia töitä.

1948

Lähtee harjoitteluun sisustusarkkitehti Erik Ullrichin toimistoon Tukholmaan, jonne Nordström palaa työskentelemään eri otteisiin.

1949

Suuntaa ensimmäiselle opintomatkalleen Pariisiin, välipysähdys Kööpenhaminassa. Uusimmat abstraktit taidevirtaukset tekevät Nordströmiin lähtemättömän vaikutuksen. Palattuaan hän jättää opinnot kesken ja alkaa käydä Vapaan taidekoulun croquis-illoissa. Taide- ja kehys -liikkeessä avautuu Nordströmin ensimmäinen yksityisnäyttely. Se on ensimmäinen taidenäyttely Suomessa, jossa esillä on pelkästään abstrakteja teoksia. Taiteilijan aktiiviura alkaa.

1950-luku

1951

Pariisissa sijaitseva Musée National d’Art Moderne hankkii kokoelmiinsa suomalaisen taiteen näyttelystä Nordströmin asetelman. Taiteilijan töitä esillä myös modernia suomalaista taidegrafiikkaa esittelevässä Viiva ja väri -näyttelyssä Taidehallissa. Nordström julkaisee kulttuurilehti Arenassa joitakin proosarunoja. Kirjoittamisesta muodostuu hänelle itseilmaisun väline ja ammatillinen työkalu. Myöhemmin Nordström laatii myös näyttelyarvioita ja taidekatsauksia.

1952

Ensimmäinen yksityisnäyttely Galerie Artekissa. Nordström liittyy Groupe Espace -ryhmään, joka kokoaa kuvataiteen ja arkkitehtuurin yhdistämispyrkimyksistä kiinnostuneita toimijoita. Ryhmä on abstraktista kuvailmaisusta kiinnostuneiden taiteilijoiden tärkeä yhdysside. Nordström työskentelee pitkään sivutoimisesti avustajana eri arkkitehtitoimistoissa sekä suunnittelee ja toteuttaa näyttelyripustuksia eri tahoille.

1954

Lähtee toiselle opintomatkalleen Pariisiin. Denise Renén maineikkaasta ei-esittävän taiteen galleriasta tulee Nordströmin tukikohta. Palaa Sveitsin ja Italian kautta Suomeen. Hän opettaa ensikerran Ahvenanmaan taiteilijaseuran kesäkurssilla, työ jatkuu seuraavinakin vuosina.

1955

Toinen yksityisnäyttely Galerie Artekissa. Nordströmin töitä on esillä myös toisessa Viiva ja väri -näyttelyssä Taidehallissa. Katselmus kiertää Ruotsia ja Sveitsiä. Näihin aikoihin taiteilijan teoksia on mukana ryhmänäyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla – Nordströmin töitä nähdään jopa Intiassa asti.

1956

Käy hitsauskurssin, josta saatua oppia Nordström alkaa soveltaa romurautaveistosten rakentamisessa.

1957

Muuttaa Helsingin Oulunkylässä sijaitsevaan Suomen Taiteilijaseuran taitelijakotiin asuttuaan ja työskenneltyään eri puolilla Helsinkiä. Näihin aikoihin Nordström harkitsee myös pysyvää muuttoa Ruotsiin, josta oli käytännössä tullut hänen toinen kotimaansa.

1958

Liittyy Taiteilijaliitto 58:aan, joka pyrki suomalaisen taidekentän vaihtoehtoiseksi suunnannäyttäjäksi ja esteettisen vapauden airueksi. Nordström koki ajoittain ulkopuolisuutta kotimaisissa taidepiireissä, jotka hän mielsi yhtäältä vanhakantaisiksi ja toisaalta muotivirtauksia seuraaviksi.

1960-luku

1960

Lähtee opintomatkalle New Yorkiin. Päävierailukohteina kaupungin taidegalleriat, -museot ja -työpajat. Nordström tutustuu samalla retkellä Yhdysvaltain jazzmusiikkikenttään.

1961

Esittelee Galerie Hörhammerilla 4 USA-stipendiaattia -näyttelyssä Amerikan matkalla syntyneitä teoksiaan. Nordström lähtee ainoaksi taiteilijaedustajaksi Länsi-Saksaa kiertävän suomalaisen taiteen näyttelyn avajaisiin Lyypekkiin. Seurallinen ja huumorintajuinen taiteilija oli myös pidetty karismaattinen esiintyjä.

1964

Vastaa Svenska Teaternissa Kristin Olsonin ohjaaman poikkitaiteellisen Collage 64 -näyttämöteoksen lavastuksista. Nordströmiltä myös aikaisempi lavastus Bo Karpelanin ja Henrik Tikkasen Tadd-näytelmään. Taiteellisen työnsä ohella hän suunnittelee kuvituksia kirjoihin ja levynkansiin.

1965

Tutustuu Kööpenhaminassa galleristi Sten Hybleriin, jonka nimikkogalleria oli Pohjoismaiden johtavia abstraktin taiteen esityspaikkoja. Nordströmin yksityisnäyttely nähtiin Galerie Hyblerissä seuraavana vuonna.

1967

Yksityisnäyttely Tukholmassa hiljattain avatussa Galerie Aronowitschissa, joka oli pitkään Ruotsin keskeisimpiä modernin taiteen näyttelytiloja.

1968

Lähtee toistamiseen Yhdysvaltoihin. Nordström vierailee Denverissä ja New Yorkissa. Amerikkalaisen taidekentän minimalistiset virtaukset vakuuttavat hänet oman estetiikkansa ja taidekäsityksensä ajankohtaisuudesta.

1970-luku

1970

Yksityisnäyttely Amos Andersonin taidemuseossa nostaa Nordströmin abstraktin taiteen pioneeriksi Suomessa. Seuraavana vuonna Nordström esittelee teoksiaan koko kansalle Claes Mestertonin ohjaamassa televisionäyttelyssä ”Drabbad av klarhet”.

1972

Tasavallan presidentti myöntää Nordströmille Pro Finlandia-mitalin.

1973

Työskentelee Ahlströmin tehtailla Karhulassa metalliveistostensa parissa. Tutustuu näihin aikoihin myös emalointitekniikoihin. Helsingin juhlaviikkojen aikana Esplanadilla nähdään taiteilijan uusia veistoksia ulkonäyttelyssä. Asuttuaan pitkään Munkkiniemessä Nordström asettuu joiksikin vuosiksi Taka-Töölöön.

1974

Ryhtyy opettamaan taidekursseja työväenopisto Arbiksessa.

1977

Muuttaa Lallukan taiteilijakotiin Etu-Töölöön. Vuosikymmenen puolivälin jälkeen Nordströmin töitä on esillä etenkin konstruktiivista taidesuuntausta esittelevissä taidenäyttelyissä niin Suomessa kuin Pohjoismaissa.

1978

Nimetään Uudenmaan läänin läänintaiteilijaksi, asemapaikkana Karjaa.

1980–1990-luku

1981

Svenska litteratursällskapetin Marcus Collin -palkinto.

1983

Vuoden taiteilija -titteli ja yksityisnäyttely Taidehallissa. Ruotsin kuningas myöntää Nordströmille Prinssi Eugen -mitalin.

1985

Aloittaa viisivuotisen taiteilijaprofessorikauden ja toimii Kokkolassa sijaitsevan Pohjoismaisen taidekoulun tarkastajan tehtävässä.

1986

Valitaan Ateneumin ostojaoston jäseneksi kahdeksi vuodeksi.

1987

Osallistuu ensikerran Baselin nimekkäille taidemessuille Sveitsissä.

1989

Ensimmäinen yksityisnäyttely Galerie Kaj Forsblomilla Helsingissä.

1996

72-vuotias Nordström kuvailee lehtihaastattelussa työtahtiaan maaniseksi. Näyttelytoiminta kotimaassa ja ulkomailla on vilkasta. Nordströmin teoksia nähdään taidegallerioissa, -museoissa  ja -messuilla eri puolilla Eurooppaa.

1998

Ehdolla pohjoismaisen Carnegie Art Award -taidepalkinnon saajaksi.

2000-2010-luku

2000

Taiteilijan aktiiviura päättyy vakavaan sairastumiseen. Hiljaiselon vuosia rytmittävät päivittäiset kävelyretket, kahvihetket ja levykauppavierailut. L-G Nordströmin Säätiö perustetaan vaalimaan taitelijan elämäntyötä ja perintöä. Yhteistyö Galerie Forsblomin kanssa tiivistyy. Siellä järjestetään laaja retrospektiivinen näyttely.

2005

Toteuttaa viimeiset suurikokoiset maalauksensa avustajan kanssa.

2007

Suomen Kuvanveistäjäliiton kunniajäseneksi.

2014

Menehtyy lyhyeksi jääneen sairaalajakson aikana vain muutama päivä ennen 90-vuostissyntymäpäiväänsä.